.

2012. szeptember 2., vasárnap

Zakuszka

Régen a család adagja három kilós volt, ami ugye azt jelenti, hogy mindenből 3 kg. Mostanában kevesebből készítem, de év nem telik el úgy, hogy ne legyen. Télen, mikor kint hull a hó, milyen jó elővenni és egy forró tea társaságában friss kenyérrel majszolgatni. Csupa zöldség. A kedvencünk a padlizsános, de Én imádom a gombás vagy a bivaly paszulyos változatot is.

3 kg paradicsomaprika
3 kg kápia vagy zöld paprika
3 kg padlizsán
1 kg hagyma
1 l olaj
1 és 1/2 l paradicsomlé
4 ek cukor
só, bors, babérlevél

A hagymát tisztítás után ledaráljuk és az olajon megdinszteljük. A paprikát is ledaráljuk, a hagymához adjuk. A padlizsánt megsütjük, megpucoljuk, húsát darálhatjuk is, de vágni is lehet jó apróra, csomómentesre. Ezt is a hagymás zöldséghez adjuk. Beletöltjük a paradicsom levet és ízesítjük sóval, borssal,cukorral, babérlevéllel. A borsot lehet szemesen is tenni, csak kellemetlen amikor eszi az ember és ráharap. Ezért őrölve teszem.
Addig főzzük, amíg  krémessé nem válik, a teteje az olajtól fényes, márványos lesz. Anyukám mindig azt mondta, hogy akkor jó, ha az olaj feljön a tetejére. Mindig figyeltem, de ezt így nem kell szó szerint érteni, mert nem fog tocsogni rajta az olaj, csak fényes lesz. Több főzés után megértettem:).

Ha valaki csak egy próbát szeretne kisebb adagból, írom az adagokat. Ebből a mennyiségből 3 nagy és 3 kicsi üveggel lett, amint a fotón mutatom.

1 kg paradicsompaprika
1/4 kg hagyma

1 kg kápia vagy zöld paprika
1 kg padlizsán
1/2 l olaj
1/2 l paradicsomlé
1 és 1/2 ek cukor és kb ugyanennyi só ízlés szerint
bors, babérlevél

10 megjegyzés:

  1. Hja, én már két éve nem tettem el zakuszkát. Tavaly még volt két évvel azelőttről, aztán meg hiába esett volna jól, nem volt. Pedig a paprikám ott várt a fagyasztóban lesütve. Idén muszáj lesz készítenem, mert már nagyon kívánom.
    Végül mégsem húztátok le a paprika héját???

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem húztuk le a héját, pedig akartam egy kis adagot így készíteni, hogy Zoltán is tudja megenni. Ő beszélt le, hogy ne csináljam:-) majd jövőbe. Úgy biztosan krémesebb lesz és jobb a gyomornak is( már aki nem bírja):-)

      Törlés
  2. Mi nem tudunk annyi zakuszkát főzni, hogy el ne fogyjon:-) Naná, hogy nem, mert megkóstoltatjuk mindenkivel a környezetünkben, meg elajándékozzuk, népszerűsítjük itt is, nem utolsó sorban szeretjük, főleg a Férjem.
    Idén egy 3 kg-os, padlizsános adag készült, s lesz még egy paszulyos is, legalábbis terveim szerint.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ügyesek vagytok, hogy terjesztitek. Hadd ismerjék meg az igazi erdélyi ízeket:-) de finom a paszulyos is!

      Törlés
  3. Valamikor gyerekkoromban, amikor Erdélyben jártunk, ettem zakuszkát. Készíteni még nem készítettem, pedig emlékszem, hogy nagyon finom volt! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha tudnám, hogy épségben odaér, küldenék egy kóstolót:-)

      Törlés
  4. Szeretem is , teszem is, padlizsánosan :)
    Gyönyörű a Tiétek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akinek adott a sok finomság, vétek lenne nem tenni:-) próbáltad szemes babbal? Finom :-)
      Köszi:-)

      Törlés
  5. Szépek lettek:)Évekig hasonló technológiával tettem el, de tavaly már javítottam rajta. Az idén több menetben is tettem el a javított technológiával, de annyiszor főztem, hogy közben kiforrta magát egy újabb, még az előzőnél is egyszerűbb technológia:)

    VálaszTörlés