.

2012. szeptember 7., péntek

Paradicsomlé

Évente így készül nálunk, otthonról hozott recept alapján. Amikor főzni tanított édesanyám, kihangsúlyozta, hogy a paradicsom fűszere a zeller és mindenbe amibe paradicsomot teszek, jár egy kis cukor. Ez ellensúlyozza a paradicsom savasságát. Így tanultam, így készítem, így szoktuk meg.

10 kg paradicsomot megmosok, kettévágom és passzírozón átengedem. Az így nyert léhez 5 ek durva sót, 1/2 kg cukrot és két zellerszárat teszek. A levet forrástól számítva 1 és 1/2 órát főzöm, majd kiszedem a zellerszárat belőle és üvegekbe töltöm. Száraz dunsztban hagyom kihűlni. Egy másik anyai tanítás: akkor főtt meg jól a lé, ha dunsztolás után feljön egy ujjnyi víz a paradicsomlé tetejére.



11 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki! A zeller szerintem is illik hozzá, és én is teszek a paradicsomhoz mindig egy kis cukrot is. )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm:) úgy látszik nem csak nekem tetszik így:)

      Törlés
  2. Szerintem is abszolút passzol hozzá a zeller íze, mi is mindig teszünk bele. Az ujjnyi vízből a tetején úgy látom, jó paradicsomlevet főztél! :)

    VálaszTörlés
  3. Én is szoktam eltenni sózva, és én paprikát is dobok bele (egészben) a zeller mellé. Cukrot sosem teszek, csak amikor felhasználom, és ahogy kéri az étel. Az utóbbi években azonban teljesen natúr paradicsomlevet szoktam készíteni: azaz ízesítem, de sót sem teszek.
    Én is úgy tudom, hogy egy kicsi lé fel kell, hogy jöjjön az üveg tetejére, és azt figyeltem meg, hogy így sokkal jobban el is áll. A tavalyiak közül az utolsó üvegem már nagyon sűrű volt, nem jött fel víz a tetejére, és lett a szélén egy kicsike penészvirág. Hogy azért vagy sem, mondjuk még nem merem kijelenteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én minden évben így tettem el. Másfél óra főzés után ennyira fő el, ennyi víz jön fel, de soha nem romlott meg. A tavalyiból még most is van 1 üveggel:) gondolkodtam már a natúr eltevésén én is, majd jövőbe megpróbálom.

      Törlés
  4. Mi is így tesszük el mindig:) Cukrot mi sem teszünk bele.

    VálaszTörlés
  5. Én tavaly nagyon sokat tettem el, mert rengeteg paradicsom termett édesanyámnál, és több üveggel van még belőle. Idén már kevesebbet főztem, nem is lett eddig csak vagy 4 literrel, de a tavalyival együtt még így is elég lesz. És valószínű, hogy még főzök, mert anyósomtól kaptam 4 l átpasszírozott levet, és nem fog kelleni az egész a ketchuphoz. Épp most fogok hozzá azt átpasszírozni, mármint a ketchup-alapot.

    VálaszTörlés
  6. Én akkor ízesitem ha fel használom.Simán ledarálom a paradicsom paszirozoval majd felteszem főzni mikor jó sűrű akkor merem üvegbe ,én semmit nem teszek bele .2 évig is el áll ,most tettem el lecsót is egy picit főztem a paprikával .Ugyan ugy száraz duncba raktam hülni

    VálaszTörlés