.

2013. szeptember 13., péntek

Óriás kenyér

Na gyerekek, ekkora kenyeret sem sütöttem eddig!
A napokban rátaláltam Terike blogjára, amely tele van csodás kenyerekkel, zsömlékkel, kalácsokkal. Nagyon megkívántam a kenyérsütést, így neki is fogtam a legfrissebb receptje alapján kovászt készíteni. Másnap dagasztottam a kenyeret.
Alapnak vettem a receptjét, mivel nem voltak pontosan azok a lisztjeim amik kellettek volna, így azt tettem ami éppen volt:-)
Egy dolgot elnéztem. Csak sütőpapírral födtem le a kenyeret sütés közben, ami a 230 fokos sütőben 40 perc alatt megégett és a papír alatt a kenyér teteje is. Sütés után fogtam egy kést és jól megvertem, amolyan rusztikus lett:-)
Most már tudom, hogy valami födő-féle kell rá. Ettől eltekintve nagyon finom lett a kenyér és óriási. 2 kg 15 dkg volt sütés után.
Na most, ha tudok ilyen nagy kenyeret is sütni egyszerre, miért süssek csak fél kiló lisztből? Ennek most ehetjük az oldalát legalább két napig:-) tovább nem tart az biztos, mert nagyon finom és többet is eszünk belőle mint a bolti társaiból.
  Köszönöm Terike, lesz még ennek folytatása!:-)


Este összekavartam a kovászhoz a hozzávalókat:
3 dl víz
30 dkg fehér kenyérliszt
1 ek olaj
4 dkg friss élesztő

Lefóliáztam a tálat és másnap délig a konyhapulton hagytam. Ekkor kimértem a tésztához valókat:
5 dl víz
7 csapott kk só
1 ek porcukor
2 ek olaj
50 dkg fehér kenyérliszt (búza)
20 dkg barna liszt (búza)
10 dkg tk tönkölyliszt
20 dkg graham liszt

A tészta hozzávalóihoz adtam a kovászt, összekevertem (kézzel, mert gépem az nincs), majd dagasztottam addig amíg nem ragacsos, rugalmas tésztává állt össze. Lehet tenni még vizet hozzá ha szükséges, ez függ a liszttől. Ettől a pillanattól liszt nem érheti Terike szerint, ezt nagyon be is tartottam.
  Tálba tettem a tésztát, letakarva 30 percet kelesztettem. Ezután kiborítottam, finoman átgyúrtam, még kelesztettem 45 percet. Most cipóvá formáltam, sütőpapírral kibélelt tortasütő formába tettem (28 cm), letakarva harmadjára még 30 percet kelesztettem. A tetejét pengével bevágtam és az előmelegített 230 fokos sütőbe tettem, tetejére sütőpapírt borítottam. 40 percet sütöttem, majd visszavettem a hőt 190 fokra és még 10 percet hagytam.
Még forrón kivettem a formából és rácsra téve hagytam kihűlni.

17 megjegyzés:

  1. De szép lett! Látszik rajta, hogy nagyon finom! :) Én is szívesen rágcsálnám az oldalát! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ági! Van még belőle, jöhetsz rágcsálni:-)

      Törlés
    2. De jó! :) Futok, szaladok! Vacsorára még odaérek!;)

      Törlés
  2. Álomszép! Ha tényleg túl nagy, küldjétek ide a maradékot...;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól saccoltam a két napot, már csak egy szelet van meg egy sarok:-) készíthetem a következőt:-)

      Törlés
  3. Tényleg óriási és gyönyörű, én már beszereztem egy nagy ovális jénait fedővel:) Terike egy művész, én is nagyon szeretem a kenyereit, munkáit:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írta Terike, hogy zománcos lábosba nagyon szép kenyereket süt, kifogom próbálni abban is, csak valami tetőt kell szereznem rá. Egy kisebb lábossal megborítom:-)
      Hát az igazi művészet amit Ő csinál!

      Törlés
  4. De szép:) Na ezt jó lenne megtanulni:) Bár én most hanyagolom a kenyeret:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Kati! Hidd el, annyira egyszerű, megtudod csinálni ha nekifogsz. És olyan jó érzés, hogy Te sütötted:-) Na a rajzolást a tetejére, oda kell gyakorlat!
      Ma láttam magyar diétás kenyérlisztet, azt vegyítheted, sütheted és eheted:-)

      Törlés
  5. Nagyon szép lett, se-baj, hogy megégett a teteje! Látom rajta, hogy,nagyon finom és az a kéreg a tetején? Mennyei.
    A különbséget meglátod, ha beborítva sütöd!
    Teljesen más lesz tőle. Egy a lényeg, hogy pont az edényre illő tetőt kell használni!
    Örülök a kenyereidnek, és további szép sikeres kenyérsütést kívánok! Katinak pedig üzenem, hogy bátran fogj hozzá, a leírás alapján biztos sikerül! Üdv minden Kenyeres-pajtásomnak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Terike! Készülök a következő sütésre, de az már beborítva lesz:-)

      Törlés
  6. Nagyon szép lett ! Mostanában hanyagolom a kenyérsütés mivel nem eszem, de most megkívántam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Válassz diétás lisztet Éva, vagy teljes kiőrlésűt. Vegyítve kenyérliszttel megfelel diétában is, azt eheted.

      Törlés
  7. Csodás kenyeret sütöttél! Milyen hatalmas lett! :) Sajnálom, hogy kicsit megégett :(

    VálaszTörlés
  8. Jaj, gyönyörűséges! :) Direkt tetszik, hogy sültebb a teteje, nagyon szeretem! :)

    VálaszTörlés