2013. március 30., szombat

Foszlós kalács és briós

Kisült a húsvéti kalácsunk!
 Gondoltam ketté veszem a tésztát, a feléből briósokat készítek és a megszentelt reggeli mellé mindenki tányérjába teszek egyet.
A briósok csavarási módját Okki-nál láttam. Élvezet volt csavargatni a tésztát, aztán csak gyönyörködtem a munkámban:-)


50 dkg liszt
3 dkg élesztő
1 vizespohár tej( szűk 2,5 dl)
1 tojássárga
1 egész tojás
3 ek cukor
10 dkg langyos,olvasztott vaj
csipet só

kevés felvert tojás a tetejét lekenni

Fél pohár langyos tejbe tettem egy evőkanál cukrot és belemorzsoltam az élesztőt. Hagytam felfutni.
A lisztet tálba szitáltam, hozzáadtam a tojást és a tojássárgát, a maradék cukrot az élesztős tejet,  a sót és fakanállal próbáltam összekavarni. Hozzákavartam a maradék tejet és az olvasztott vajat. Áttettem gyúródeszkára a tésztát és simára kidolgoztam.
Meleg helyen letakarva 20 percet kelesztettem. A felét kivettem, ebből készítettem a briósokat. A kalácstésztát még 40 percet visszatettem kelni.

A briósokhoz: -8 darabhoz-
A tésztát 4 részre vágtam, majd mindenik darabot még 4 részre, így volt már 16 darabom, de ezeket is tovább vágtam, minden darabkát kettőbe, így lett 32 darabom.

A darabkákat 15 centis rudakká sodortam, 4 rudacskából készült egy briós.
Minden második rudat az óramutató járásával megegyező irányba áthúztam, majd mikor mind a néggyel végeztem, ellentétes irányba húztam át a szálakat.

A kiálló megmaradt végeket összecsíptem és a behajtottam alulra.

A kész briósokat még 10 percet pihentettem, lekentem kevés vízzel felvert tojással, hagytam száradni még 10 percet, majd ment az előmelegített 200 fokos sütőbe kb 15 percre.

A kalácshoz a megkelt tésztát 4 részre vágtam, egyforma rudakat sodortam háromból, a megmaradt tésztát kétszer olyan hosszúra sodortam mint az előzőeket. Végeit összecsíptem, egy ovális formát alakítottam ki.
A másik három szálat összefontam és az ovális tészta közepébe helyeztem. Letakarva még 20 percet kelesztettem, lekentem tojással, majd a briós után ment a meleg sütőbe. 20 perc alatt pirosra sütöttem.

24 megjegyzés:

  1. Gyönyörűségesek!!!Gratulálok!!!Kellemes Húsvétot Nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kriszta! Áldott Húsvétot Nektek is!

      Törlés
  2. Nem semmi briósok!! Csoda szépek:))
    Az én kalácsom is ma készült el.
    Kellemes Húsvéti ünnepeket kívánok nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mónika, viszont kívánjuk!

      Törlés
  3. Jól tetted, hogy gyönyörködtél bennük, csodaszépek!

    Áldott, szép Húsvétot kívánok Nektek, és jó pihenést! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye, hogy szépek?:-)
      Köszönjük, Nektek is!

      Törlés
  4. Olyan szívmelengető ránézni ezekre a csodás briósokra meg a kalácsra is. Látszik, hogy minden szereteted benne van az elkészítésükbe. Áldott, szép és békés ünnepeket kívánok nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Nea, a legnagyobb szeretettel készült.
      Köszönjük, viszont kívánjuk!

      Törlés
  5. Nagyon jól mutat az ünnepi asztalon!!!! Áldott, békés Húsvéti ünnepeket kívánok szeretettel! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen!
      Áldott ünnepet Nektek is!

      Törlés
  6. Gyönyörű húsvéti kalácskát készítettél! :)

    VálaszTörlés
  7. Én is csak gyönyörködök a munkádban, a kalács és a briósok is gyönyörűek lettek! :) Kellemes, pihentető ünnepet Nektek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hankka, Nektek is jó pihenést és sok locsolót! :-)

      Törlés
  8. Csoda szépek a briósok,hát a hajtogatást nem tudom követni,de megpróbálkozom vele az biztos!!!A kalács is szép,és látszik,hogy finom!Boldog Húsvétot!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nézd meg Okki-nál is, belinkeltem. Ő aprólékosabban leírta. Sikerülni fog!

      Törlés
  9. Válaszok
    1. Tiszta szívesen! Örülök, hogy itt voltál:-)

      Törlés
  10. Gyönyörű!! Kellemes Húsvétot Nektek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! :-)
      Viszont kívánom Nektek is!

      Törlés
  11. ma reggel megsütöttem. úgy, ahogy van, pörfikt. hálás köszönet ezért a zseniális briósért!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy jól sikerült és ízlett! :-)

      Törlés
  12. Nagyon szépek lettek, mind a kalácsod, mind pedig a briósok. :)Ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés