.

2013. június 26., szerda

Finn vajas pulla

Igen. Blogozunk és kívánunk. Így voltam a minap este amikor a kedves blogtársak finomságait nézegettem. Kisildi valami csábítót sütött. Először a neve fogott meg, el is mosolyogtam magam a címet olvasva, nagyon tetszett. Reggel nekiálltam és a kisfiam segítségével el is készítettem.
Ha elkészítitek meglátjátok miről beszélek. Puha kelt tészta, illatos, ízes a sok kardamontól, a tetején pedig ropog a rásült vajas cukor.
Na hogy tetszik?

Az eredeti recept Ildikokki konyhájából származik. Ahogy leírja, a finnek a pullát a délutáni kávéjuk mellé fogyasztják.
Az én fiam kérte délben is amikor kisült, este pedig mindkét kezében volt egy-egy:-)


Hozzávalók a tésztájához:
50 dkg liszt
10 dkg cukor
1 csom. vaníliás cukor
10 dkg olvasztott vaj
2 dl tej
3 dkg friss élesztő
1 tojás
1 púpozott ek kardamon (nem elírtam, ennyi kell bele:-))
1 csipet só

Tölteléknek:
5 dkg hideg vaj

Szóráshoz:
5 dkg cukor

Tetejüket lekenni:
1 felvert tojás

A tésztához a langyos tejbe elkavartam egy evőkanál cukrot, belemorzsoltam az élesztőt és hagytam felfutni. A többi hozzávalóval együtt puha tésztát gyúrtam, amit egy tálba tettem és letakarva 30 percet kelesztettem.
A megkelt tésztát kiborítottam, lisztezett deszkán két részre osztottam, rúddá formáltam, majd mindkét rudat 10-10 részre vágtam. Kis golyókká formáltam, sütőpapíros tepsibe rakosgattam, tetejüket lekentem a felvert tojással.
A hideg vajat 20 kis téglalapra vágtam.
A golyócskák közepébe lyukat nyomtam az ujjammal, a mélyedésbe dugtam egy vajdarabot, végül a tetejükre bőven cukrot kanalaztam.

180 fokra beállított hideg sütőbe tettem és 15 percet sütöttem. A biztonság kedvéért tűpróbával ellenőriztem, de megvoltak sülve. Tepsiben hagytam kihűlni, de langyosan már megkóstoltuk. Nagyon finom!

Köszönjük a receptet Nektek!


30 megjegyzés:

  1. Most akkor mit is mondjak ?:-)) Hihi.. Azt hogy úgy megenném annyira guszta? Na jó várok egy pár hetet és akkor megfogom ízlelni az biztos már csak azért is mert van egy doboz kardamon és nem fogy mivel nem használom !:) Nagyon finom lehet !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csábító blogok! Használd majd a kardamont, isteni íze van a sütikben.

      Törlés
  2. Hát jó dolog más országok ízeit kóstolgatni!

    VálaszTörlés
  3. Hűűű, de gyors voltál!! Milyen klasszak lettek! Én is megkívántam mindkét blogon, de még nem sütöttem meg. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a helyzet, hogy ha elmarad, el van maradva. Így frissibe a legjobb:-)

      Törlés
  4. Látszik is a fotókon, hogy mennyire finom! :) Gondolom, finoman karamellizálódott a cukor a tetején, mennyei íze lehet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Enyhén karamellizálódott, ropogott amikor ettük. A sok kardamon adja meg az alap ízt, a cukros-vajas kéreg a ráadás. Egyszerű kelt sütemény, de ízes! Fahéjjal is eltudom képzelni, sőt karácsonyi ízesítéssel is:-)

      Törlés
    2. A cukor igaziból nem karamellizálódik, az ropogós marad, de az olvadt vajjal jl keveredik és nagyon finom kombinációt ad!

      Törlés
  5. Engem is megmosolyogtatott a neve:-) Kinézete pedig kipróbálásra csábít!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ugye? Valaki meg is kérdezte a FB-on, hogy a román neve hogy hangzana? :-)

      Törlés
  6. Nagyon szép és fincsi, már ettem ilyet:) Erre északon nagyon kedvelik a kardamomot, a norvégok is mindenbe teszik, de én is kedvelem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is nagyon szeretjük, finom aromásak a vele készült sütik.

      Törlés
  7. Nekem bizony nagyon tetszik és biztos hogy ízlene is! Olyan jó hogy a kisfiad segít neked a sütögetésben :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most főleg, hogy vakáció van befogom:-) nagyon szeret méricskélni:-)

      Törlés
  8. Hú, ez nekem is nagyon tetszik, Ildikónál is szemeztem már vele... Annyira puhának tűnik (biztos, hogy az is). :))

    VálaszTörlés
  9. Olyan mosolygós a neve, mint maga a kis kerek szépség. Kardamom eddig még nem volt vendég a konyhámban, de most ...

    VálaszTörlés
  10. Kedvencem a kardamom, gyakori vendég nálam! Guszta lett nagyon:))

    VálaszTörlés
  11. Milyen szépek lettek! :) Én is kinéztem magamnak, csak még nem kaptam kardamomot. De legrosszabb esetben mézeskalács fűszerkeveréket fogok használni kardamom helyett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bio boltban találtam én is, elég borsós az ára, de legalább van:-) más fűszerezéssel is finom lesz.

      Törlés
    2. Szerintem a mézeskalács fűszerkeverék nem jó hozzá, ide kardamon kell!

      Törlés
    3. Kardamonnal az igazi biztos, de sajnos itt nem nagyon lehet hozzájutni. Nem lenne jó szerinted más fűszerrel? Fahéjjal? Teszek majd egy próbát:-)

      Törlés
  12. Ildikó, én elhiszem, hogy kardamonnal az igazi, DE végső esetben, ha nem kapok, akkor milyen fűszert tudnál ajánlani?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt bio boltban találtam, 8 lej egy csomaggal. Próbáld meg ilyen helyeken, ha nem találsz, szívesen küldök.

      Törlés
  13. Még a kávémba is teszek minden nap kardamont. Én egy webáruházból rendeltem, őröltet.

    VálaszTörlés
  14. A kelttészta frissibe jó,mélyhűtőben ellehet tenni,ha többet készítünk belőle.Azonban nyáron nehéz étel,ezért kevesebbet fogyasszunk belőle,mert hízlal is,inkább csak uzsonnára próbálkozzunk vele.Zsuzsa.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Soha nem maradt meg nálunk, hamar eltünteti a család. Nyáron kevesebb kelt készül, de csak jöjjön a hűvösebb:-)

      Törlés