.

2013. január 11., péntek

Mákostasak

Hájas.
Már november óta el szerettem volna készíteni, amikor megláttam Mónikánál, a Váncza-projekt kivitelezőjénél.
Nem tudom más hogy van vele, de hájas tésztát mákos töltelékkel még nem ettem.
A helyzet az, hogy amikor a hájat lemértem tisztítva 70 dkg volt, ez mindenképp két adag sütemény adagja. Neki is fogtam délelőtt és már este volt mire megkóstolhattuk :-) . A gyerekek jöttek-mentek, a kicsivel lisztes kézzel papírrepülőt hajtogattam, aztán ebédidő lett, elpakolni, ebédelni, aztán vendég is érkezett, újra visszarámolni, végül valahára elkészült. Arról már nem is beszélek, hogy a tenyereim a sok nyújtogatástól még most is sajognak.
No de a sütik nagyon finomak lettek!
Amikor látom, hogy jó étvággyal majszolják, egy csupor tejet kérve mellé, azt mondom, megérte.


30 dkg háj
15 dkg liszt

25 dkg liszt
1 csom. sütőpor
1 tojás
csipet só
tej

A tölteléknek:
10 dkg darált mák
8 dkg cukor
5 dkg mazsola
1 dl tej
reszelt narancshéj

A hájat ecetes vízbe tettem, a hártyától megtisztítottam, majd ledaráltam. A liszttel összegyúrtam és egy órára a hűtőbe tettem pihenni. Ezalatt elkészítettem a másik tésztát:
A lisztet a sütőporral, sóval elkavartam, a tojással elmorzsoltam és annyi tejjel gyúrtam össze, amíg puha, nyújtható tésztát kaptam.
Tepsi méretűre nyújtottam, a hideg hájas kockát a közepébe helyeztem, becsomagoltam úgy, hogy fele tésztát alulról felhajtottam, majd fentről le, aztán jobbról és balról is, majd eltettem pihenni. 20 percet pihentettem, majd kinyújtottam és újra hajtogattam. Ezt a hajtogatást összesen ötször ismételtem 20 perces pihentetésekkel.
A töltelékhez a tejet odatettem főni, bele a mákot, cukrot, mazsolát és narancshéjat. Kavargatva jól megfőztem sűrűre.
Végül félujjnyi vastagra nyújtottam a tésztát, négyzetekre vágtam és a mákos töltelékből kiskanállal tetejükre helyeztem, összehajtottam, széleiket körbe lenyomogattam.
Forró sütőben 15 perc alatt megsütöttem, még forrón porcukorba forgattam.
30 darab süti lett ebből az adagból.

13 megjegyzés:

  1. Jól megdolgoztál érte, ezt azért tudom, mert én is szoktam hájast készíteni, és bizony az ember tenyere kikészül!:(
    Na, de a végeredmény mindent megér. Mákosan még én sem csináltam, de ez egy jó ötlet... köszi!:)) Nagyon szép leveles, és igen guszta!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Édesanyám mikor meghallotta, hogy hájast sütök, egyből azt kérdezte, hogy megnőttek-e szépen? :-)
      Ebben éppen az volt az érdekes, hogy Mónikánál is ilyen tasakok maradtak, mégis eléggé leveles, porhanyós lett.

      Törlés
  2. Csodaszépek, jó kis munkás sütemény, de tényleg megérte, nagyon finomnak látszik! :) Nálunk inkább dióval vagy legtöbbször lekvárral készül, de mákkal sem lehet rossz! :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon finomak lehetnek:)Még sosem sütöttem hájast, anyukám volt a nagymestere, sokat figyeltem, segítettem, de egyedül még nem álltam neki. Anyu mindig sütött mákosat is, meg diósat és lekvárosat.Szép hétvégét Nektek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Általában minden télen sütök egy-két adagot. Most is teljesítettem :-)
      Szép hétvégét Nektek is!

      Törlés
  4. Írtam már hogy a mákos sütik a kedvenceim? :) Nagyon jók lettek! :)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól néznek ki, biztos megérte a fáradtságot!

    VálaszTörlés
  6. Se vede ca am lipsit si au trecut toate bunatatile!!!

    VálaszTörlés