.

2013. augusztus 5., hétfő

Csokis kalács és kifli tangzhong technikával

Legelőször Trollanyu blogján találkoztam a tangzhonggal. Mivel nagyon szeretek kelt tésztákat sütni, első látásra megtetszett ez a módszer.
  A tangzong liszt és víz keveréke, amit pasztává főzünk, hagyunk kihűlni, majd belekeverjük a kalács tésztájába. Az így sütött péksütemények légiesen puhák, levegősek lesznek még másnap,  harmadnap is, feltéve ha marad belőle.
  A tészta egyik részéből kifliket készítettem, másik felét két csíkra vágtam, összetekertem és kalácsformában sütöttem meg. Estére a kalácsból egy morzsa sem maradt, a kifliből kettőt elmentettem másnapra. Ma reggel is ugyanolyan puha volt mint frissen.


A tangzhonghoz:
5 dkg liszt
2,5 dl víz

A lisztet a vízzel csomómentesre elkavartam, majd addig főztem amíg besűrűsödött, barázdákat lehetett húzni benne. Egy kisebb tálba átpakoltam, hagytam langyosra hűlni, majd fóliával letakartam. Teljesen kihűtöttem.
  Elkészíthetjük előre, akár nagyobb adagban is, hűtőben 3 napig eláll.

A csokikrémhez:
4 dkg liszt
10 dkg cukor
2 tojásfehérje
1,6 dl tej
2 dkg kakaó
2 dkg vaj

A lisztet a cukorral és a tojásfehérjékkel  egy lábosban jól elkavartam.
A tejet a kakaóval is elkavartam, felmelegítettem, majd a tojásfehérjés keverékhez öntöttem és lassú tűzön folytonosan kevergetve sűrűre főztem. Végül a vajat is belekevertem. Fóliába csomagoltam, téglalap alakúra formáztam.
3 órát pihent a hűtőben, de ellehet este is készíteni, akkor reggelig lehet hagyni a hidegben.

A tésztához:
70 dkg liszt
4 dkg tejpor
20 dkg tangzhong
8 dkg cukor
1/2 tk só
3 tojássárga
2,3 dl langyos víz( savót tettem helyette)
1 csom. szárított élesztő( 7 g)
5 dkg vaj

  (A lisztből először csak 65 dkg tettem, a többit hozzádolgoztam ahogy a tészta kérte)
Minden hozzávalót összegyúrtam. Sima, nem ragadós tésztát kell kapjunk. Meleg helyen duplájára kelesztettem. Ez nekem 45 perc volt. Finoman átgyúrtam, téglalappá nyújtottam. A közepébe beletettem a csokikrémet.
(Itt az a jó, ha a csokikrém hosszan éri a tésztát. Erre később jöttem rá, mert maradt fehér rész a tűrések után.)

Jobbról, balról behajtottam, majd kettőbe tűrtem. Elfordítottam 90 fokot, majd kinyújtottam.

Újabb tűrögetés után még egyszer kinyújtottam. Ekkorra egy hosszabb téglalapot kaptam. Kettévágtam.

Egyik részét háromszögekre vágtam, kiflivé csavartam.

Másik részét hosszában kettévágtam. Az így kapott két darabot összecsavartam. Sütőpapíros tepsibe raktam a kifliket, kalácsformába a kalácstésztát és még 30 percet pihentettem.
A sütőt előmelegítettem 180 fokra és 20-25 perc alatt megsütöttem.

Az eredeti angol receptnél mutatja részletesebben a hajtogatásokat, itt meglehet nézni.




24 megjegyzés:

  1. Csodás lett a kalács és a kiflik is! Látszik rajtuk, hogy isteni finomak lettek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Ági! Puhák, finomak lettek és pillanatok alatt eltüntettük:-)

      Törlés
  2. Nagyon finom könnyü lehet a tésztája, guszta ! Annyira figyelmesen olvastalak de nekem most lehet hogy a melegtől van de annyira bonyolúltnak hat hogy csak csodállak és sóhajtozok hogy milyen jó lenne egy szeletke!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még kell gyakorolnom nekem is Éva a hajtogatást. Nem lett olyan szép, mint a trollanyué, de nagyon finom.
      A krém végig kell érje a tésztát, hogy ne maradjon meg alul fehér rész, aztán jön a hajtogatás:-)

      Törlés
  3. Óh...már Trollanyunál is csodáltam, gyönyörű lett itt is! :)

    VálaszTörlés
  4. Csodaszép lett! Már Trollanyunál is megcsodáltam,csak legyen egy kicsit hűvösebb, már sütöm is meg:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak ajánlani tudom Böbe. A hűvöset mi is várjuk:-)

      Törlés
  5. Csodás!Ha hűl kissé az idő és fogy a befőznivaló kipróbálom :)

    VálaszTörlés
  6. De örülök, hogy megsütötted:) Nagyon szép lett, nekem tetszik így féloldalasan is, jól mutat:) A csokis pasztát jól el kell dolgozni, lehet akár többször is hajtogatni, de tényleg így is szuper:) Nekem is sütnöm kell a családnak, mert hiányolják, most, hogy én diátozom sokkal kevesebbet sütök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ez az! Itt a titok:-) el kell kenni a tésztán. Néztem is, hogy nálad miért lett olyan csupa csoki:-) megsütöm még egyszer hamarosan, nem hagy nyugodni:-)
      Köszi szépen, nagyon fincsi!

      Törlés
  7. Látom téged is megfertőzött ez a technika. :) Szép lett a kalács és a kiflik kis cukik! :)
    A kiflik után, nálunk is a kalács következik. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hamar megfertőz engem az ilyen finomság. Főleg ha még kelt is, nem lehet kihagyni:-)

      Törlés
  8. Én is mindannyiszor megcsodáltam Trollanyunál az így sütött szépségeket, kacérkodtam is vele, de nem vettem a bátorságot elkészíteni. De Te nagyon bátor vagy és nagyon ügyes! Igazán szép lett a kalács is és a kifli is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Gerdi! Hamarosan újra nekirugaszkodom, kipróbálom belekenve a csokit, szerintem úgy jobb lesz:-) nekifoghatsz nyugodtan, nem ördöngös, inkább munkaigényes.

      Törlés
  9. Csodaszép a kalács és a kifli is, nem is tudom, melyikből kérnék! :) Mindkettőből jut még a későn ideérőknek is, ugye? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szeretnék még egy adagot sütni, de olyan nagy a meleg. Remélem hamarosan lehűl és lesz még egy adag, abból szívesen adok:-) ennél már elfelejtettük azt is, hogy volt:-)

      Törlés
  10. Én is valamelyik nap sütöttem csokis kiflit, mert most annyira kívánjuk a csokis sütit... Akkor gondolod, milyen jóízűen tudnánk falatozni a Te csodaszép kalácsodat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A csokis mindig jöhet hozzánk is, lehet az kifli is, kalács is:-)

      Törlés
  11. UHHH, AHHH, nagyon jól néznek ki, én még csak szemezem ezzel a kaláccsal, de nem sokáig bírom ki, hogy ne süssem meg :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Süsd csak meg, megéri:-) bezsebelheted majd a dícséreteket:-)

      Törlés
  12. A múlt héten én is megsütöttem, és ugyanarra a következtetésre jutottam, mint Te, hogy legközelebb szétkenem a csokit és többször hajtogatom pihentetve.

    Nem bonyolult, a hajtogatása sem. Nekem is Trollanyu kiflijei tetszenek, olyan szépek, nem szabályosak. Majd még próbálkozom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én elkészítettem újra, elkentem, de most sem olyan mint a Trollanyué, de attól egy morzsáig elfogyott az egész:-) Kell gyakorolnom még.

      Törlés